Skip to content

Revisjonsstans hos Shell Nyhamna

Hvert fjerde år gjennomfører Shell full revisjon i anlegget på Nyhamna. Anlegget prosesserer gass fra feltene Ormen Lange, Dvalin og Aasta Hansteen og er viktig for leveransen til Europa. Høy oppetid og sikker drift er helt avgjørende for at Norge skal være en sikker leverandør av gass. Arbeidet som utføres under revisjonsstansene er viktig for å sikre høy oppetid i gassleveransene. Maintechs kompetanse innen risikobasert inspeksjon og erfaring med fysisk utførelse av arbeidet sikrer at revisjonsarbeidet blir godt utført

Bilde: Entring av tank for inspeksjon

Det er et omfattende arbeid som skal gjennomføres. Alt fra tanker til anleggets kraftfordeling skal inspiseres. Om lag 500 personer var involvert i revisjonen. For å holde tidsplanen må alle prosesser planlegges nøye. Fra Maintech deltok tre ingeniører, som sammen med Shell ansatte inspiserte og verifiserte om lag 10 tanker.

- Vi har fulgt anlegget på Nyhamna i mange år og kjenner installasjonene og prosedyrene godt, sier Øystein Sævik. Han er Maintechs ansvarlige under revisjonsstansen. Vi samarbeidet godt med Shells eget personell og andre innleide spesialister under revisjonsstansen. Inspeksjonene vi utførte på utstyret skal avdekke skader og verifisere at resultatet av RBI (Risiko Basert Inspeksjon) analysene er korrekte. Det vil si at vi har fastsatt riktige intervaller for inspeksjoner.

Bilde1-3

Bilde: Forberedelse til inspeksjon av tank med Drone

Under inspeksjonene ser vi etter:

  • Korrosjon
  • Sprekker
  • Feil på sveiser
  • Eventuelle andre feil

Mye av inspeksjonene er visuelt og manuelt. Men det kan utføres også mye arbeid med bruk av roboter som styres fra utsiden av beholderne. Det benyttes også NDT (Non-Destructive Testing) teknologi for å finne eventuelle sprekker eller feil i sveiser.

 

Basert på goder analyser

Vi utfører de visuelle inspeksjonene basert på RBI analyser (se mer i slutten av artikkelen om RBI). Sævik forklarer videre at det ikke er alle tanker som er like aktuelle å entre med en robot.

– Hvis det ikke har vært foretatt full rengjøring av tanken, må den 10 meter høye og 4 diameter brede tanken entres fysisk, forteller Sævik, og utdyper: Det krever en del sikkerhetsmessige tiltak, og man skal absolutt ikke entre før man er helt sikker på at inspeksjonen kan utføres forsvarlig. Alle våre medarbeidere må gjennomgå Shells HMS kurs før arbeidet begynner. For å sikre at arbeidet kan gjennomføres på en trygg måte gjennomføres det både gass- og oksygenmålinger før noen får grønt lys til å entre en tank fysisk ikledd nødvendig verneutstyr og masker.

Sævik understreker at det med sikkerhet er særdeles viktig og tas svært alvorlig. Ingenting viker for sikkerhet.

Todelt målsetting

Målsettingen med inspeksjonene er todelt. For det første skal vi avdekke om det er forringelse av den tekniske helsetilstand, som blant annet korrosjon eller sprekker kan forårsake. For det andre skal vi på grunnlag av utstyrets tekniske tilstand evaluere om inspeksjonsintervallene vi har fastsatt i RBI arbeidet er riktig. Feil skal avdekkes før de påvirker driften. Videre skal det også evalueres om intervallene kan forlenges eller må forkortes dersom man finner skader. - Under våre inspeksjoner fant vi få feil, forteller Sævik. Det betyr at vi under etterarbeidet vil vurdere om inspeksjonsintervallene kan forlenges.

Risikobasert Inspeksjon - RBI

– I bunnen her ligger en RBI analyse og inspeksjonsprogram som Maintech sammen med Norske Shell har utarbeidet. Grunnlaget for dette arbeidet er Shell Global sin egen anerkjente S-RBI metode Med RBI-analyse (Risikobasert inspeksjon) finner vi de optimale inspeksjonsintervallene for hvert enkelt utstyr og rørsystem, basert på sannsynligheten og konsekvensen ved eventuelle lekkasjer. - Vi kjenner utstyret på Nyhamna godt, forteller Sævik. I godt samarbeid med Shells personell er intervaller og prosedyrer fastsatt.

Risikoanalysen skal sikre at eventuelle skader skal oppdages før farlige situasjoner oppstår eller driften blir forstyrret. Inspeksjonen skal som tidligere nevnt verifisere at produksjonsutstyret har god nok teknisk helsetilstand. Med bakgrunn i resultatet av inspeksjonene blir det utført nye analyser årlig av hvilke intervall inspeksjon av det enkelte utstyr må ha, for å opprettholde sikkerhet og god driftsregularitet.

Økt bruk av robot

Revisjonsstans betyr blant annet entring av tankene. Det finnes ulike metoder å entre en tank på, og det skjer ikke alltid fysisk. – Man kan både entre med robot, med drone eller kamera på hjul. Bruk av roboter krever nemlig at tanken er tilstrekkelig rengjort, og foreløpig er det kun de tankene som er enklest å rengjøre, det vil si uten manuell høytrykksspyling, som er egnet for robotinspeksjon. Der det er behov for ytterligere mekanisk rengjøring, må man entre tankene fysisk. Robotløsning er noe som Shell utvikler i samarbeid med Gassco, og her satses det mye, fastslår Sævik. Shell har vært aktive og fremtidsrettet i arbeidet med å utvikle bruken av roboter i inspeksjonsarbeidet. Jo mindre fysisk inspeksjon med entring som må utføres, dess sikrere er man på at HMS kravene blir overholdt. Ungår man entring reduserer det muligheten for uhell med personell inne i tanken. Men det er alltid en avveining av hvor omfattende rengjøring som må utføres for å kunne benytte roboter, opp mot HMS arbeidet som må gjennomføres for manuell inspeksjon med personell.

Kontinuerlig forbedring

Når inspeksjonene er ferdig og vi har evaluert resultatet, oppdaterer vi disse resultatene i RBI analysen og vurderer både hvor lang tid det skal være til neste inspeksjon og eventuelle endringer i vedlikeholdsarbeidet, referer styringssløyfen (Figur). Hele tiden arbeider vi for å forbedre rutiner og prosedyrer.

- Samarbeidet med Shells personell fungerte godt under revisjonsstanen, sier Sævik. Det var med på å sørge for at fastsatte fremdriftsplaner ble holdt.

Her kan du legge inn mer tekst som forteller innholdet ditt under sitatet